Interstellar (regie: Christopher Nolan)

Filmposter van Interstellar: in een zwarte en witte ruige omgeving loopt een man in een astronautenpak.
Filmposter van Interstellar: in een zwarte en witte ruige omgeving loopt een man in een astronautenpak.

Ik had al vaak goede verhalen gehoord over Interstellar en ook de muziek had ik al meerdere keren gehoord in verschillende versies. De film zelf is mooi, maar wel wat lang.

Ondanks die lengte, die ergens ook wel bijdraagt aan het kunnen meevoelen met de astronauten, ben ik erg enthousiast over deze Nolan-film. Het verhaal is origineel en interessant. Door de manier van filmen leef je ook gelijk mee en er blijft ook voldoende om te willen weten. Uiteindelijk grijpt het verhaal mooi in elkaar, dus dit is zo’n film die je wel echt moet afkijken.

Ten slotte is de vormgeving prachtig. De details… ik heb er geen woorden voor. Kijk die film

Beoordeling: 5 sterren

Oppenheimer (regie: Christopher Nolan)

Poster van de film Oppenheimer, waarbij het silhouet van een man zichtbaar is met op de achtergrond een atoomexplosie.
Poster van de film Oppenheimer, waarbij het silhouet van een man zichtbaar is met op de achtergrond een atoomexplosie.

Beoordeling: 5 sterren

Oppenheimer is al veel geroemd en ook ik kan er niet omheen dat het een fantastisch mooie film is. De film is mooi gemaakt en bevat zowel actie en spektakel als verstilde momenten die je aan het denken zetten. De cast zet heel geloofwaardige karakters neer en het gebruik van zowel zwart-wit- als kleurenbeelden werkt goed voor de sfeer. Een prachtig tijdsbeeld met de nodige dilemma’s die je kunt meevoelen. Het enige nadeel is dat de film wel behoorlijk lang is.

The dark knight (regie: Christopher Nolan)

Filmposter van The dark knight: een duistere gewapende figuur in paarse kleding met clownsschmink en groen haar kijkt ons aan met tegen de achtergrond een stad met explosieschade.
Filmposter van The dark knight: een duistere gewapende figuur in paarse kleding met clownsschmink en groen haar kijkt ons aan met tegen de achtergrond een stad met explosieschade.

Beoordeling: 5 sterren

Zoals iedereen heb ook ik al erg veel gehoord over The dark knight en je kunt dus bijna niet meer onbevooroordeeld naar zo’n film kijken. Toch kun je er ruim vier jaar na het overlijden van Heath Ledger in zonder te móéten zeggen dat het een goede film is. Daarom geef ik deze film ook onbevooroordeeld vijf sterren, want het is een erg goede film!

Ik heb Batman altijd een van de betere en interessantere superhelden gevonden. De psychologie van Batman en zijn tegenstanders is bijzonder. The Joker krijgt in deze film een extra diepte: hij wordt van rare kwibus een borderline-patiëntgelijkende psychopaat. Zijn onvoorspelbaarheid maakt de film direct heel erg spannend.

De sfeer die in de film wordt neergezet is goed, een stuk beter dan bij de Batman-films uit de jaren ’90 en zeker dan in de kinderserie uit de jaren ’60. Batman gaat met zijn tijd mee en de tegenstanders The Joker en Two-Face zijn duisterder geworden en worden een stuk krachtiger en minder kinderachtig neergezet dan in in de oudere versies.

Je krijgt met The dark knight twee uur entertainment en bij momenten zit je echt op puntje van de stoel!